Take the Plunge Swimsuit







Äsken telkkarissa joku rupes itkemään,
kun ei mielestään ollut tarpeeks ihana.
Ne pistivät sen korokkeelle häpeemään, 
housut vaihtu hameeseen ja suorast tuli kihara.
Must se tyyppi oli alunperin upea
ja kun tarkemmin mä kelaan, niin oon minäkin
Ei mun päälle tarvii roolipukuu pukea,
jos en kelpaa, ota joku joka kelpaa paremmin.
Jos mä muuta esitän se on feikkii,
mä en lähde tähän muuttumisleikkiin.
Oon mitä oon, mitä oon.
Mariska, Muuttumisleikki

Olen käyttänyt vuosia aikaa kehoni inhoamiseen ja vain sen vikojen noteeraamiseen. Olen seissyt tunteja peilin edessä ja halunnut olla toisenlainen, erilainen, parempi, laihempi, kauniimpi. Sopivampi ja riittävämpi. Ajatukset eivät ole juurikaan muuttuneet, vaikka keho on muuttunut vuosien varrella välillä isommaksi, sitten pienemmäksi ja taas isommaksi. Olen ollut varma, että muita ihmisiä jaksaa kiinnostaa minun mahamakkarani tai lättänä takapuoleni, että he minut nähdessään kauhistelevat mielessään. Olen tuntenut häpeää ja nipistellyt itseäni arvioivasti reisistä ja käsivarsista. 

Kun on vuosia pitänyt kehoaan vihollisena, on ajatusmaailmaa vaikea muuttaa. Lasten saamisen myötä aloin tuntea vartaloani kohtaan kiitollisuutta ja arvostaa sitä enemmän. Arvostaa itseäni enemmän. Miksi soimaisin kehoani, joka mahdollisti äitiyden, kasvatti ja ruokki vauvat, joka joka aamu nousee sängystä omin jaloin, joka jaksaa taittaa pitkiä matkoja ja uurastaa ahkerasti, joka tuottaa hyvää oloa, joka venyy, taipuu ja toimii kuten pitää. Suhteeni vartalooni on muuttunut ystävällisemmäksi, mutta yhä minun on vaikea tuntea olevani hyvä juuri näin ja muistaa, että tuskin muut välittävät vyötärö-lantiosuhteestani. 

Vaikka automaattinen ajatukseni on ahdistua oman peilikuvani edessä, olen päättänyt tietoisesti kulkea kohti hyväksyvää asennetta. Opettelen kohtelemaan kehoani kauniimmin ja haluan uskoa, kun joku sanoo minun näyttävän kauniilta. Vaikken varmaan koskaan ole täysin tyytyväinen itseeni, on hillitöntä ajantuhlausta keskittyä vain epäkohtiin, surra sitä mitä ei ole ja mitä ei välttämättä tule koskaan olemaankaan. Minulta vaatii ihan hirmuisesti uskallusta painaa "julkaise"-nappia ja seisoa tässä pelkissä uikkareissa sellaisena kuin olen. Mutta juuri siksi minun on niin tehtävä.

Uimapuvun ompelu on ollut haaveissani viime kesästä asti ja lopullinen inspiraatio iski, kun näin ompeluryhmässä kuvan samanlaisesta uikkarista. Se näytti napakalta, istuvalta ja kauniilta, juuri sellaiselta kuin tahdoin. Kaava on Patterns for piratesin Take the Plunge Swimsuit. Kaava ohjeineen on englannin kielinen, mutta kuvallisten ohjeiden takia melko selkeä. Oman versioni vuoritin kokonaan ohuella mustalla lycralla, lisäksi tuin rintamuksen powermeshillä. Kaavassa on useampi erilainen variaatiomahdollisuus ja valitsin tähän rypytetyn alaosan. Kuminauha huolitteluissa on lateksikumpparia, joka toivon mukaan kestää klooriveden hapertumatta. Huomenna pääsen testaamaan pukua käytännössä ja peukut ovat pystyssä sille, että vilautuksilta vältytään. 

Ole kiltti itsellesi, minäkin yritän olla ♥


12 kommenttia

  1. Aivan ihanan uikkarin olet ommellut. :)
    Tiedätkö, olen pullukkana paininut paljon tuon saman vartaloasian kanssa. Lapsista on niin helppo tehdä blogijuttuja, mutta itsestä, huh! Se on ollut niin kasvunpaikka mulle. Paljon olen kehittynyt iän myötä hyväksyvämpään suuntaan, mutta vielä on paljon tehtävää.
    Sinä olet vartaloltasi niin kaunis, että näin ulkopuolisena ihmettelee, että miksikähän et ole tyytyväinen vartaloosi, mutta sisimmältään tiedän sen tunteen. Sille ei vain voi mitään. Sitä on niin taipuvainen vertailemaan itseään muihin ja kun "tietää" yleisen ihannevartalon, niin melkein jokaisella on matkaa siihen. Hienoa, että julkaisit itsestäsi nämä kuvat. Osaat oikealla tavalla arvostaa kehoasi. Olet kaunis! <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Pikku Akka, sanasi merkitsevät minulle tosi paljon ♥♥ Olen jutellut monien mielestäni ihanan näköisten naisten kanssa ja yllättynyt joka kerta, kun on selvinnyt mitä kaikkea he tahtoisivat itsessään muuttaa :/ Siinä on kyllä ikuinen oppimisen paikka, yritetään olla onnellisia omista kehoistamme ♥

      Poista
  2. Tuttuakin tutumpia ajatuksia.. Hyvän näköiset uikkarit! ❤️ Minä metsästin koko kevään uusia uikkareita, kun vanhat olivat jo niin kulahtaneet että pelkäsin niistä pian näkyvän läpi. En löytänyt läheskään yhtä hyvin istuvia, juurikin tuo vuoritus puuttuu kokonaan uusista.. Kaukaisena haaveena tehdä vielä joskus itse omat uikkarit..

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi kiitos Raisa ♥ Uikkareiden tekeminen ei lopulta ollut sen vaikeampaa, valmiita kaavoja on kivasti tarjolla. Kokeile siis ihmeessä:)

      Poista
  3. Wau!
    Riittäisiköhän itelläkin rohkeus ommella ite uimapuku.
    Sinä ainakun oot onnistunu uikkarin ompelussa erinomaisesti ja tyylillä kannat.
    ihanaa kesää �

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos ihanista sanoista ♥♥ Varmasti riittää, kokeile ihmeessä :) Ihania kesäpäiviä!

      Poista
  4. Upea uimapuku ja upea sinä ❤️

    VastaaPoista
  5. Kaunis uimapuku ja hyvännäköinen malli. Hyväksy itsesi pehmeiden linjojen kanssa, kivoja vaatteita, ja persoonallisia, osaat kyllä ommella. Korostetaan niitä hyviä puolia, joita meillä jokaisella kuitenkin on. Mukavia uintiretkiä. Irmeli

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Irmeli ♥ Ei kai siinä muu auta, kun itsekuri on sangen heikko :D Toivotaan vielä lämpimiä uintikelejä :)

      Poista
  6. Olet rohkea ja reipas, kaunis ja taitava. Juuri hyvä sellaisena kuin olet. <3

    Uikkariompelut kiinnostaisivat minuakin. Alavatsani on täynnä kurttuja ihon venymisen ja kolmen raskauden vuoksi, minkä vuoksi olisi mukava kokeilla korkeavyötäröistä mallia. :) Tärkeintä on että itse viihtyy. Siispä en nolostele uimahalleissa tai rannoilla - kokouikkari on turvallinen valinta. Peilin edessä on kiva joskus hymyillä itselle, se piristää. Itse inhoan valokuvien katsomista, koska ne ovat armottomampia, ja niistä näkee miltä oikeasti näyttää. Olen myös yrittänyt opetella, että nämäkin ajatukset ovat oman pään sisällä. Harvemmin muut arvostelevat, onneksi.

    Ihanaa ja iloista kesää sinulle!

    -S

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos siulle -S ♥♥ Valokuvissa saattaa välillä kyllä käydä niin, että ne tallentaa juuri sen huonoimman ilmeen ja asennon, vaikka livenä nätti olisikin. Koko uikkari on kyllä kiva siitä, että rauhassa voi rannallakin olla ilman vilauttelua :D Ja totta, tuskin muut meitä arvostelevat. Tai jos arvostelee, niin mitä väliä sillä oikeasti onkaan? Ihania kesäpäiviä teillekin ♥♥

      Poista

Ilahdun kommentistasi, kiitos!